Hej@michellekjeldbjerg.dk

Marketing termer ordbog.
Forstå de vigtigste markedsførings ord.

A/B Test

Også kaldet split testing, fordi man deler op i forskellige varianter. Når du A/B tester, holder du dig typisk til én ting af gangen – på den måde ved du hvad der performer bedst. F.eks. testes emne linje kun og ikke både emne linje og e-mail indhold.Man kan A/B tests på alt men ses hyppigst ved annoncering, e-mail marketing og hjemmesidedesign.

ALT Tags

ALT tags eller tekst er vigtig for din SEO i forhold til alt dit billedmateriale. Det er tekst man ikke kan se, men som hjælper søgemaskiner med at vide hvad der er på billedet. Det er ligeledes en hjælp til blinde som får denne tekst læst op hvis der er et billede.

Bouncerate 

Indikerer dit websites afvisningsprocent. Det udgør en procentsats af de besøgende dit website har haft, hvor mange der forlader siden uden at klikke sig videre til den side de er kommet ind på.

CMS – Content Management System

Er et system som oftest er din website backend. Det er her man opbygger og administrerer sin hjemmeside. De mest kendte CMS systemer er WordPress, Joomla og Magento.

Content marketing

Er en betegnelse for det indhold af markedsføring man leverer online. Det er ikke nødvendigt at det er med salg for øje, da man også forsøger at øge værdi for kunden. Content kan for eksempel være blog indlæg, videoer, nyhedsbreve, opslag på sociale medier m.m.

CPC – Cost Per Click

Bruges når man er inde over annoncering og angiver hvad hvert klik koster. Prisen afhænger af hvor mange der byder ind på et givent søgeord.

CTR – Click Trough Rate 

Betyder hvor mange der klikker på dit link. Dette bruges til at se hvor effektiv titler, beskrivelser og opsætninger er. Benyttes ved både annoncering og organisk trafik samt ved e-mail markedsføring. 

CTA – Call To Action

Betyder at du gerne vil have dine kunder til at gøre noget, foretage en handling. CTA er billeder, knapper, links, og generelt ting som decideret opfordre folk til handling.

CPM – Cost Per Mille

Prisen pr. 1000 visninger. Man kan som oftest indsætte en maks CPM og prisen er afhængig af konkurrencen på målgruppe og placering.

CRO – Conversion Rate Optimization

På dansk kaldet konverteringsrate. Dette angiver hvor mange ud af dine besøgende ender med en konvertering. Denne kan forbedres ved at opgradere website, brugervenlighed m.m.

Lead

Er betegnelsen for en potentiel kunde. Leads er mange ting, men som regel fordi en person har udvist interesse ved f.eks. at tilmelde sig dit nyhedsbrev, henvende sig til virksomheden via kontaktformular eller kundeservice eller noget helt andet. 

Meta titel/beskrivelse

Er det som præsentere din virksomhed i søgeresultatet på søgemaskiner. Det er en vigtig del af din SEO og handler også om at skrive det rigtige der gør at kunden klikker ind.

Payed / Owned / Earned

Payed media er ting som du betaler for, f.eks. annoncering.Owned media er eksempelvis det organiske følger antal som du selv har oparbejdet ved kontinuerlige opslag og engagement med kunderne. Earned media er det omtale man har gjort sig fortjent til ved at få links fra andre website til dit. 

PPC – Pay Per Click 

Når vi opsætter annoncer og det er PPC, betyder dette at du kun betaler for de faktiske klik du får. Betegnelsen er den samme som CPC (Cost Per Click) 

Remarketing

Remarketing omhandler en speciel slags annoncering som man retter mod personer der allerede har besøgt dit website og udvist en interesse. Dette er koblet samme med cookies som er den som følger dig rundt online og minder dig om stedet med en annonce. 

SEO – Search Engine Optimization

Omhandler alle de aktiviteter man udarbejder for at opnå en god placering på søgemaskiner og for at opnå organisk trafik.

KPI – Key Performance Indicators

Nøgletal som man ofte tracker på for at se om man opnår de opstillede mål. Disse giver et indblik i om man er på rette kurs eller om der skal laves om i planen.

ROI – Return On Investment 

Angiver hvor stor en værdi du har fået tilbage i forhold til den investering du har lagt i. 

SEM – Search Engine Marketing

Tiltag eller aktiviteter som man foretager sig direkte for at markedsføre sig på søgemaskiner. SEM består af SEO og annoncering. 

SMM – Social Media Marketing 

SoMe – Social Media

Linkbuilding

Linkbuilding er en del af SEO og omhandler at henvise med link både internt på hjemmesiden, men også at linke eksternt. Derudover er det godt med links fra andre sider til dit site uanset om det er betalt eller ej, da det hjælper på din placering i søgemaskiner.

URL – Uniform Ressource Locator

Det er din online adresse på dit website og det folk skriver for at komme ind på dit site. 

Landingpage

Den side som kunden lander på når de klikker på et link som er koblet op med annoncer, SoMe opslag, nyhedsbreve eller andet. Det er vigtigt at linke til den rigtige landingpage.

Jeg er klar til at tage en uforpligtende snak med dig.

Skriv dine oplysninger herunder, så sender jeg dig en mail hvor vi aftaler nærmere om, hvornår det passer dig at blive ringet op.

Jeg ønsker at blive ringet op angående...

13 + 8 =